P-BOOKS w Muzeum Drukarstwa

„P-BOOKS” czyli „książki drukowane” (printed books) to tytuł wystawy, którą do 17 maja można oglądać w Galerii Przystanek Grafika cieszyńskiego Muzeum Drukarstwa przy ul. Głębokiej 50.

Nie trudno się domyślić, że tytuł wystawy jest słowną zabawą, u źródeł której leży termin e-book. Młodszy brat tradycyjnej, drukowanej książki może jest i dostępniejszy, i tańszy, i bardziej nowoczesny, ale też uboższy – aby coś zyskać, musiał coś stracić. W odróżnieniu od tradycyjnego p-booka nie działa unplugged, nie posiada faktury papieru, bo nie jest na nim utrwalony. Nie wymaga też introligatorskiej oprawy, która skrywałaby jego zawartość. Te przykładowe „wartości dodane” podnoszą atrakcyjność jego starszej siostry. W obecnej sytuacji tradycyjna książka staje się artystycznym obiektem – wierzą w to studenci cieszyńskiego Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego, przynajmniej niektórzy. Wierzą też, że każda książka, bez względu na wiek odbiorcy powinna być obiektem jego pożądania, dlatego też na wystawie w Muzeum Drukarstwa zobaczymy zarówno książki dedykowane dzieciom, jak i adresowane do odbiorcy dojrzałego. Na Przystanku Grafika wsiądziemy do ośmiometrowego pociągu („Lokomotywa” Iwony Cichy), na drogę „dostaniemy” tabliczkę czekolady („Charlie i fabryka czekolady” Ewy Deji). Wiemy, że podróże kształcą, więc za pomocą filcowych organów „Anatomii człowieka” najmłodszych nauczy Sylwia Zwolska. W drodze możemy też poczytać „Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny” w typograficznym i ilustracyjnym opracowaniu Magdaleny Strączyńskiej, który na pewno niejednemu ułatwi komunikację z młodzieżą. Dla dorosłych mamy też „Nagi Lunch” Williama S. Burroughsa, w którym Kamila Skowron zgrabnie ukryła teksty przed niepełnoletnim odbiorcą. Kubek gorącego kakao podróżnym zapewni Agnieszka Woźniak, a przy takim trunku najlepiej oglądać książki artystyczne Aleksandry Bury. Będzie nie tylko zabawnie, ale też śmiertelnie poważnie. Udowodnią to: Beata Sosnowska i Weronika Grzywa – ilustrowanym i uzupełnionym limerykami „Kodeksem karnym” w niecodziennej oprawie oraz „Trzynastoma najczarniejszymi czarnymi charakterami kina”. „A tych wagonów jest ze czterdzieści”… No, może nieco mniej, ale wszystkie są egzemplarzami autorskimi. Na wystawę zapraszamy więc również Wydawców, którzy byliby gotowi ruszyć z nami w podróż.

Autorzy prac: Martyna Berger, Sylwia Bołdys, Agnieszka Broź, Aleksandra Bury, Iwona Cichy, Teresa Chrzanowska, Ewa Deja, Łukasz Golik, Weronika Grzywa, Katarzyna Hańczak, Justyna Kacperska-Dendys, Dorota Karpeta, Anna Rudnicka, Marta Scehura, Kamila Skowron, Magdalena Strączyńska, Karolina Struzik, Beata Sosnowska, Paulina Szulc, Maja Ulak, Agnieszka Woźniak, Sylwia Zwolska.

Na wystawie prezentowane są prace z lat 2010—2014 studentów Instytutu Sztuki w Ciszynie (Wydział Artystyczny Uniwersytetu Śląskiego) zrealizowane w Zakładzie Projektowania Graficznego pod kierunkiem: Tomasza Kipki, Stefana Lechwara, Łukasza Klisia i Sebastiana Kubicy.

Muzeum Drukarstwa/Galeria Przystanek Grafika, ul. Głęboka 50, Cieszyn, 7.04—17.05.2014

Kurator wystawy: Tomasz Kipka
 

 
do góry