3. Śląski Festiwal Nauki

13 i 14 stycznia 2019 w Narodowym Centrum Kongresowym w Katowicach będzie miał miejsce 3. Śląski Festiwal Nauki. Wykładowcy, doktoranci i studenci Instytutu Sztuki zaprezentują:

Warsztaty:

  • Artystyczne eko opakowania. 
    Warsztaty plastyczne otwarte dla uczestników festiwalu - realizacja w formie malarskiej dekoracji na ekologicznych torbach na zakupy z materiałów naturalnych. Każdy z uczestników będzie mógł za pomocą szablonów lub swobodnego malowania pędzlem wykonać własna kompozycję - dekorację na torbie płóciennej, którą będzie mógł zabrać jako pamiątkę z festiwalu. Na stanowisko Koła Ton planujemy zorganizować małą wystawę, prezentację prac w technice emalii na blasze ok. 10 prac, grafiki w technice cyfrowej 5 prac.
    Prowadzenie: Koło technik malarskich TON.
  • Poznaj moc grafiki – warsztaty z techniki druku wypukłego. 
    Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się z jedną z technik druku wypukłego jaką jest linoryt. Zajęcia poprowadzą studenci Instytutu Sztuki w Cieszynie, którzy z chęcią podzielą się zdobytą wiedzą i z doświadczeniem, krok po kroku tworząc z Tobą pracę artystyczną. Od rysowania na linoleum, wycinania dłutem, po odbijanie na podłożu, zgłębisz tajniki techniki graficznej. Efektem tych działań będą odbite na prasie graficznej dzieła uczestników.
    Prowadzenie: Klaudia Pierzchała, Dominika Widlarz.
  • Warsztaty 3D. 
    Warsztaty skierowane są do osób chcących zgłębić praktyczną wiedzę na temat modelowania obiektów 3D. Warsztaty obejmują ćwiczenia przy wykorzystaniu programu Blender, jednak głównym celem spotkania będzie poznanie podstaw teorii tworzenia obiektów przestrzennych dających możliwość pracy w dowolnym środowisku 3D.
    Prowadzenie: Robert Lipka.
  • Warsztaty Digital Painting. 
    Podczas tych warsztatów uczestnik będzie miał możliwość poznania tabletu graficznego Wacom. Przy użyciu narzędzia będzie można stworzyć prosty rysunek lub ilustrację, korzystając z programu graficznego Adobe Photoshop. Jeśli uczestnik szuka większego wyzwania, będzie można spróbować swoich sił w ilustracji panoramicznej 360 w programie Pano Painter!
    Prowadzenie: Nina Gara.
  • Skłonności do ostrości (podczas warsztatów uczestnicy będą wykonywać autorskie prace ilustracyjne). 
    Projekt Skłonności do ostrości to połączenie dwóch wartości - wystawy oraz warsztatów ilustracji. Warsztaty ilustracji stanowią wartość dodaną do proponowanej również przez nas propozycji wystawy o tym samym tytule. Zagadnienia, działania poruszane podczas trwania warsztatów będą ściśle korelować i wspomagać kreatywnie uczestników tychże działań. Warsztaty przez nas prowadzone będziemy opierać na doświadczeniu zebranym podczas kilkuletniej praktyki studenckiej na Wydziale Grafiki w Pracowni Projektowania Ilustracji. Podczas warsztatów pomocne będzie doświadczenie ostatnich dwóch lat, zdobyte podczas pracy dydaktycznej na Uczelni w charakterze prowadzących zajęcia. Największe tajemnice spoczywają w szkicownikach. Mało który twórca decyduje się na publiczne otwarcie szkicownika. To zrozumiałe. Szkicownik bowiem jest czymś pomiędzy spiżarnią, barkiem i koszem z brudną bielizną. Szkic może być początkiem wielkiego dzieła. Czasami nawet, sam w sobie, jest już dziełem. Sama forma wystawy oraz wydanej do niej publikacji, stwarza pretekst do przeprowadzenia artystycznych warsztatów. Notatka, szkic, pojedynczy zapis to świetny początek aby zbudować szerszą narrację wizualną. Poruszenie wyobraźni do stworzenia fantastycznych postaci, form obiektów czy wyobrażeń zaczerpniętych wprost z dziecięcej fantazji. Czasami nawet najbardziej rozbudowane wizje, fantasmagorie potrzebują zrezygnować z wprowadzenia kolorów czy plam barwnych na rzecz narracji i pracy z formą (nie jest to oczywiście zasada nie do złamania!). Wykorzystanie w tym celu różnych podłoży i faktur, śladów narzędzi może prowadzić do zawężenia środków wyrazu plastycznego, co z kolei zwróci uwagę na aspekt narracji w ilustracji. Podczas warsztatów uczestnicy będą wykonywać autorskie prace ilustracyjne, bazujące na motywach fantastycznych zwierząt, postaci i przedmiotów. Łączenie w pary prozaicznych i najbardziej zwykłych przedmiotów, cech może prowadzić do ekstrawaganckich i niebanalnych efektów. Manualne działania uczestników będą opierać się na wykorzystaniu technik: frotażu, kolażu, szablonu oraz tradycyjnych technik rysunkowych, niemniej równie ważnym elementem procesu tworzenia jest oczywiście rozbudowana wyobraźnia i odwaga.
    Prowadzenie: Karolina Sroka, Grzegorz Izdebski, Justyna Jędrysek.

Wystawy:

  • Moc grafiki.
    Wystawa koncentruje się wokół technik grafiki warsztatowej tj. linoryt, akwaforta, litografia, akwatinta, czy sucha igła. Są to najbardziej interesujące prace studentów Instytutu Sztuki, pokazujące różnorodność wyrazu i przekazu w obszarze działań graficznych.  
    Kuratorzy: Klaudia Pierzchała, Dominika Widlarz.
  • Komiks, Obiekt, Ilustracja, Concept – Wystawa Pracowni Grafiki Koncepcyjnej i Komiksu. 
    Zapraszamy odwiedzających do zapoznania się z pracami studentów i absolwentów, naszej pracowni Grafiki Koncepcyjnej i Komiksu, którą stworzyliśmy wspólnie z dr hab. Krzysztofem Markiem Bąkiem. Pracownia jest dostępna dla studentów kierunków edukacji artystycznej oraz grafiki, na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W ramach pracowni konfrontujemy się z nowymi mediami, nowymi estetykami, nowymi wpływami, takimi jak: sztuka mediów społecznościowych, komiks, ilustracja, manga, sf, fantasy-art, fan-art, concept, komiks. W Pracowni Grafiki Koncepcyjnej i Komiksu staramy się widzieć NOWE, dostrzegać odmienne wartości plastyczne, które warto artystycznie zbadać. Zauważać potrzeby estetyczne pokolenia cyfrowego. Staramy się stawiać pytania i poszukiwać na nie odpowiedzi. Skromny wycinek naszej pracy pokazujemy na niniejszej wystawie.
    Kurator: Katarzyna Hilszczańska.
  • Wystawa pokonkursowa: KONKURS NA MAŁĄ FORMĘ GRAFICZNĄ — Bajki robotów — Impreza towarzysząca Międzynarodowemu Triennale Grafiki w Cieszynie.
    Tematem przewodnim prac był zbiór opowiadań Stanisława Lema. W konkursie wzięły udział 402 autorów (584 prace), a 157 autorów (222 prace) zostały zakwalifikowane do wystawy. Prace nadesłano z 13 krajów Świata. Kurator: Marta Frąckowiak.
  • Wystawa pedagogów kierunku Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej, Nowe Media, Augmented Reality. 
    Na wystawie zaprezentowane zostaną prace prof. zw. Małgorzaty Łuszczak, dr hab. Katarzyny Kroczek-Wasińskiej, dr hab. Kai Renkas. Prace graficzne zaprezentowane zostaną za pomącą aplikacji AR Exhibition.
    Kurator: Kaja Renkas.
  • Skłonności do ostrości.
    Projekt Skłonności do ostrości to połączenie dwóch wartości - wystawy oraz warsztatów ilustracji. Założeniem udziału w Festiwalu Nauki jest promocja wydawnictwa sygnowanego przez Uniwersytet Śląski oraz Fundację Satyrykon w Legnicy. Dwujęzyczna publikacja „Skłonności do ostrości” towarzyszy wystawie prac studentów Zakładu Projektowania i Zakładu Rysunku Instytutu Sztuki w Cieszynie. Wystawa, którą chcemy zaprezentować jest częścią Międzynarodowego konkursu Satyrykon 2018. Rokrocznie do projektu zapraszana jest inna polska uczelnia artystyczna, a sam projekt ma na celu promocje młodych, zdolnych i kreatywnych studentów oraz stworzenie możliwości zaprezentowania się szerszej publiczności. Cieszyńska edycja „Skłonności do ostrości” została oparta na ilustracjach studentów z pracowni Zakładu Grafiki oraz Zakładu Rysunku. Projekt samego katalogu był dla Uczelni niebywałą okazją do stworzenia czegoś niekonwencjonalnego i tak w końcowym efekcie publikacja przyjęła formę szkicownika. Forma książki jest tylko punktem wyjścia do prezentacji studenckich prac. Uzupełnieniem publikacji jest ekspozycja cyfrowych reprodukcji wybranych ilustracji studentów oraz absolwentów Instytutu Sztuki. Wystawa, która była częścią Międzynarodowego konkursu Satyrykon 2018, pierwotnie eksponowana w Teatrze Miejskim w Legnicy. Ostateczny kształt publikacji przedstawia opis autorstwa dr hab. Łukasza Klisia oraz dr hab. Sebastiana Kubicy: „Największe tajemnice spoczywają w szkicownikach. Mało który twórca decyduje się na publiczne otwarcie szkicownika. To zrozumiałe. Szkicownik bowiem jest czymś pomiędzy spiżarnią, barkiem i koszem z brudną bielizną. Szkic może być początkiem wielkiego dzieła. Czasami nawet, sam w sobie, jest już dziełem. Zatem nasza, cieszyńska edycja „Skłonności do ostrości” będzie miała formę szkicownika. Nie znaczy to, że zamierzamy pokazać wyłącznie szkice. Chcemy jedynie przypomnieć, że każda, nawet totalnie skończona ilustracja ma swój początek. Szkicownik daje poczucie swobody, w szkicowniku nie musimy kierować się ściśle określonymi i restrykcyjnie przestrzeganymi zasadami. Gridem (siatką) szkicownika nie jest logika, gridem jest twórczy nastrój.” Wystawa pt. Skłonności do ostrości to blisko 50 cyfrowych reprodukcji ilustracji, stworzonych na przestrzeni ostatnich kilku lat w ramach zajęć dydaktycznych ze studentami. Spośród kilkuset z nich, została wyselekcjonowana zawężona grupa prac, reprezentująca szereg różnych technik graficznych, tj. rysunek, grafika, ilustracja wektorowa, grafika cyfrowa czy działania z pogranicza eksperymentu. Różnorodność wybranych prac pozwala na przedstawienie szerokiego spektrum działań artystycznych, poruszanych podczas zajęć dydaktycznych w Instytucie Sztuki oraz w trakcie samodzielnych poszukiwań wyrazu artystycznego. Wystawa poprzez swoją różnorodność artystyczną i tematyczną staje się szerokim polem do odbioru dla najmłodszych widzów, ale również dla tych, którzy chcieliby powrócić pamięcią do lat dzieciństwa Konstrukcja ilustracji i jej forma, z pozoru błaha i niefrasobliwa, często bywa doskonałym polem do przekazu ukrytych treści, które niosą za sobą wyższe wartości moralne i społeczne.  
    Kuratorzy: Karolina Sroka, Grzegorz Izdebski, Justyna Jędrysek.
  • Rozmowa - wystawa ceramiki unikatowej, prac studentów z Pracowni Ceramiki Instytutu Sztuki w Cieszynie, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. 
    Rozmowa — tak brzmiał temat, z jakim zmierzyli się studenci dr hab. Małgorzaty Skałuby-Krentowicz, prowadzącej Pracownię Ceramiki Instytutu Sztuki w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Maąc do dyspozycji glinę ceramiczną, wykorzystując swoje warsztatowe umiejętności, nabytą wiedzę technologiczną, ale przede wszystkim talent, studenci mieli zaprojektować i wykonać ceramiczny imbryk — formę użytkową, ktora czesto bywa świadkiem naszych rozmów. Rozmów szczerych, ale także rozmów „bez sensu”, rozmów „coś” rozpoczynających i takich, ktore kończą wszystko, rozmów cichych, ale bywa, że pełnych ognia, rozmów, ktore miały coś wyjaśnić i urwanych „w pół”. Imbryk — niemy świadek tych rozmów został poddany przez studentow animizacji i przybrał w wielu przypadkach formy przejmujące a nawet wzruszające, stając się ceramiczną formą unikatową. Zadanie to było pretekstem do refleksji nad relacjami, jakie zachodzą pomiędzy ludźmi oraz unikalnym związkiem człowieka z przedmiotem. Wystawie towarzyszyć będzie multimedialna prezentacja przygotowana przez studentów - członkow naukowego kola ceramików 4MA, działającego, pod merytoryczną opieką dr Katarzyny Handzlik-Bak. Prezenacja dotyczyć będzie dokonań z ubiegłego roku, m.in. odbędzie się pokaz wypału ceramiki raku, kolekcji zabawek ceramicznych oraz inkamy (znak własnościowy, najczęściej ozdobny, spersonalizowany, przygotowany pod znakowanie książek lub wyrobów ceramicznych). W pracach członków koła 4MA chodzi głównie o wartość artystyczną. Ważne są również emocje przełożone na glinę oraz możliwość eksperymentowania z technikami i materiałami, łączenie technik ceramicznych z innymi formami artystycznego wyrazu.
    Kurator: Małgorzata Skałuba-Krentowicz.

Serdecznie zapraszamy!

 
do góry